Mick Brown aan de slag met: Tekstanalyse

De vraag

Data, data en nog meer data. De organisatie in kwestie maakt gebruik van een online community. Hierdoor hadden ze een schatkist aan tekstuele data in handen. De vraag die Mick voor zijn kiezen kreeg: Hoe kan ‘Organisatie X’ deze data gaan analyseren en omzetten naar inzichten om de gebruikers verder te bevorderen in hun herstel?

Mick’s journey

Zie hier hoe Mick stap voor stap zijn opdracht heeft uitgevoerd

Start

De start van het project bij ‘Organisatie X’

Interviews

Mick heeft als eerst de situatie gepeild door middel van het uitvoeren van organisatiebrede interviews.

Proof of concept

Daarna is er een proof of concept ontwikkeld, hierin lag de focus op wat de doelgroep zegt en hoe ze dit precies verwoorden.

Wordclouds

Op basis van de tekstuele data uit voorgaand onderzoek zijn er wordclouds gemaakt. Waar vervolgens een sentiment analyse op is toegepast.

Natural language Processing

Natural Language Processing technieken werden daarna toegepast om te zien waar de doelgroep naar op zoek is, hoe zij geholpen wilt worden en wat daarin de belangrijkste acties zijn.

Het resultaat

Resultaten van dit onderzoek zijn in samenwerking met interne experts en beleidsmakers omgezet naar beleid.

Het resultaat

Alle inzichten die verkregen zijn uit het onderzoek zijn omgezet tot handvaten voor de Community managers. Door deze handvaten kunnen zij beter de teksten van slachtoffers begrijpen, gestuurd contact zoeken, behoeftes van gebruikers herkennen en vervolgens doelbewust handelen door het analyseren van keywords. Door dit project heeft Slachtofferhulp kunnen aantonen dat de organisatie technologisch innovatief is, waardoor zij een subsidie hebben gekregen!